Hoitotyön lehtorit Tuulia Sunikka ja tuntiopettaja Irja Väisänen kehittivät palliatiivisen hoidon opintokokonaisuuden (30 op) verkko-opinnoiksi. Tämän kokonaisuuden tavoitteena on laajentaa ja syventää aiemman koulutuksen ja työkokemuksen aikana hankittua ammatillista osaamista palliatiivisen ja saattohoidon eri osa-alueilla. Opinnot antavat valmiudet toimia moniammatillisissa palliatiivisen ja saattohoidon työryhmissä ja kehittää niiden työtä sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti.
“Hyvin suunniteltu on puoliksi hyvin tehty” – Tuulian ja Irjan oivallukset ovat seuraavat:
- yhteistä ja yhtenäistä standardia noudattaen
- yhteinen osio, josta linkitykset kaikkiin opintokokonaisuuksiin
- erillinen osio aiheesta verkko-opiskelu
- kaikki kuvaukset täytyy kirjoittaa hyvin tarkoiksi
- opintojakson sisältö tuotettava monipuoliseksi
- eteneminen toteutettava johdonmukaisesti askel askeleelta.
Pedagogisena mallina opintokokonaisuudessa on Tiimit ja tiimioppiminen, jota ei ole aiemmissa verkkototeutuksissa tehty.
30 opintopisteen portaalimalli sisältää 6 eri opintokokonaisuutta:
- Palliatiivisen ja saattohoidon lähtökohdat ja toimintaympäristöt 3 op
- Palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan ihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen 5 op
- Kokonaisvaltainen palliatiivinen ja saattohoito 10 op
- Palliatiivisen ja saattohoidon erityistilanteet 2 op
- Palliatiivisen ja saattohoidon kehittäminen 7 op
- Hoitajana palliatiivisessa ja saattohoidossa 3 op
Jokainen opintojakso koostuu samanlaisesta rakenteesta:
- perusasiat haltuun kolmen eri kokonaisuuden avulla
- näkyväksi omat tavoitteet, toteutus, edeltävät opinnot jne.
- herätteleviä kysymyksiä: kuuntelee, katselee jne.
- opintojaksojen rekennekuvat
- arviointitapa ja -ajanjakso.
Opetuksen kehittäminen verkkototeutuksiksi mahdollistaa syventää osaamista muun muassa Moodlen digitaalisuutta hyödyntäen, mutta samalla haastaa opettajan epämukavuusalueelle monessa kohtaa.
Tekstin lähde: lehtori Tuulia Sunikkaan esitysmateriaali ja esitys Karelian “Digisessä iltapäivässä” 9.10.2018.
Kirjoittaja Maarit Ignatius, monimuotopedagogiikan suunnittelija