360°-videon väitetään sopivan hyvin informaation välittämiseen. 360-videon kokemuksia jakoivat lehtorit Mikko Hyttinen (kuvassa selin) ja Olli Hatakka Karelian “Digisessä iltapäivässä” 9.10.2018.
Lehtorien kokeilun tarkoitus oli selvittää teknologian käyttöön liittyvät pedagogiset mahdollisuudet ja haasteet. Kokeilun lähtökohdat:
- 360-kamera
- YouTube
- Moodle
- osa opiskelijoista luokassa
- osa opiskelijoista etänä
- luento ja harjoitukset.
Teknologia: Samsung Gear 360, 360°-video ja 4K Full HD tarkkuus.
Mitä opittiin?
- käyttö varsin helppoa, mutta assistentti tulisi hyvä
- etukäteisvalmistelut ja suunnittelu tulee tehdä huolella
- esitysmateriaalin esittämiseen olisi hyvä olla erillinen applikaatio
- harjoituksista perusteelliset ohjeet opiskelijoille
- ryhmätyöskentelyn toteutus esim. Collaborate virtuaalista luokkahuonetta käyttäen
- opiskelijat olivat tyytyväisiä
- mahdollistaa uudenlaisen pedagogisten käytäntöjen kehittämisen esim. oppimisympäristöön ja osallistujien havainnointiin liittyvät seikat.
Nämä lehtorit suosittavat 360-kamerateknologian käyttöä opetuksessa.
Tekstin lähde: lehtorien (Hatakka ja Hyttinen) esitysmateriaali ja esitys Karelian ”Digisessä iltapäivässä” 9.10.2018.
Kirjoittaja Maarit Ignatius, monimuotopedagogiikan suunnittelija