Kiva-päivä

Olen 22-vuotias fysioterapeuttiopiskelija ja toinen opiskeluvuosi on nyt lopuillaan. Suoritan Voimalassa toista käytännön harjoitteluani, joka kestää viisi viikkoa. Voimalassa pääsin mukaan moniin mielenkiintoisiin ja erilaisiin hankkeisiin sekä projekteihin. Kerron teille yhdestä projektista, jota olin mukana järjestämässä.

Toimin Semppi-pisteellä yhtenä vastuuhenkilönä moniammatillisesti toisen harjoittelijan kanssa, joka opiskeli sairaanhoitajaksi. Ei kuitenkaan kestänyt kauaakaan, kun meille kerrottiin, että Pielisjoen 7-luokkalaisille järjestetään Kiva-päivä, johon voisimme tehdä työpajan. Otimme yhteyttä koululle ja kerroimme, että voimme järjestää sen. Kiva-päivä oli tarkoitettu Pielisjoen yläasteen 7-luokkalaisille, joita oli 6 luokkaa. Kiva-päivässä työpajoja oli kuusi, joita oppilaat kiertelivät yhden päivän ajan. Yksi luokka oli kerrallaan aina 35min työpajassa. Työpajan aiheeksi ehdotettiin unen sekä ravitsemuksen merkitystä murrosikäisille, jonka hyväksyimme. Meitä tuli auttamaan työpajan järjestämisessä myös 2 muuta voimalassa harjoittelevaa fysioterapeuttiopiskelijaa.

Uni

Aloitimme porukalla työstämään materiaalia työpajaan melko tiheään tahtiin sillä aikaa meillä oli kaksi viikkoa. Halusimme tehdä työpajasta 7-luokkalaisille mielenkiintoisen, joten idea kalvosulkeisista suljettiin samantien. Lähdimme testaamaan tiedonhaun taitojamme ja yritimme googlettamalla löytää, jos vaikka joku olisi tehnyt aikaisemmin materiaaleja aiheisiin liittyen. Emme kuitenkaan löytäneet valmista pohjaa, joten aloimme tekemään itse meidän näköistämme työpajaa. Löysimme muutaman hyvän lähteen, josta saimme melkein kaiken materiaalin kokoon sekä pari sivustoa, jossa oli ravitsemukseen liittyviä pelejä (syohyvaa.fi –sivustolta). Pelit asensimme tableteille, jotka saimme lainaan koululta. Käytimme myös isoja säkkituoleja sekä QR-koodeja uni-rastilla. Lopulta olimme saaneet tehtyä materiaalit, muutamaa päivää ennen Kiva-päivää. Materiaalit olivat koululta lainattuja/saatuja. Työpajaan tarvitsimme mm. säkkituoleja, tabletteja sekä paljon erivärisiä kartonkeja, että muita papereita, joihin teimme erinäköisiä tehtäviä. Olimme kehitelleet työpajaan 6 pistettä, joita opiskelijat kiertelivät pienryhmissä ja joka harjoittelijalla oli ns. vastuupisteet, jossa sitten kertoi mikä pisteen tarkoitus oli.

Kiva-päivä meni todella hyvin ja niin opiskelijat kuin opettajatkin oppivat jotain uutta työpajassamme. Kiva-päivä oli erilainen verrattuna muihin harjoittelupäiviin, sillä asiakkaina olivat 7-luokkalaiset ja se kertookin siitä miten monipuolinen oppimis- ja palveluympäristö Voimala onkaan.

Fysioterapeuttiopiskelija Valtteri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *