Pakohuonepelin rakentaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelussa

Olemme sairaanhoitajaopiskelijoita, jotka suorittavat Voimalassa mielenterveys- ja päihdetyönharjoittelua.  Päätimme kirjoittaa pakopelin suunnittelusta ja valmistelusta harjoittelumme aikana, koska se oli meidän pääprojektimme ja vei suurimman osan harjoittelu tunneista. Kenelläkään meistä ei ollut aiempaa kokemusta pakohuonepeleistä, minkä takia projektin aloittaminen tuntui erittäin haasteelliselta ja stressaavalta. Saimme aiheeseen kuitenkin hyvän koulutuksen ja ohjeistuksen, jonka kautta oli helpompi lähteä rakentamaan pakopeliä.

Pakohuonepeliprojekti tuli HANAA -hankkeen kautta. Hanaa -hanke on TATU ry:n ylläpitämä ja se on ollut käynnissä vuodesta 2017. Sen tarkoituksena on edistää erityistä tukea tarvitsevien nuorien harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa. Hankkeen toiminta on avointa 16-29-vuotiaille yli diagnoosirajojen. TATU käynnisti vuonna 2020 suunnittelun viidellä uudella paikkakunnalla, joista yksi on Joensuu. Kevään 2020 aikana kehittyi idea pakohuonepelistä. Sen tarkoitus olisi tarjota onnistumisen kokemuksia erityisnuorille kuin muillekin. Voimalan opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa pakohuonepeli syksyllä 2020.

Niin kuin aiemmin mainitsimme, että pakopeli oli entuudestaan melko tuntematon käsite meille, niin pääsimme testaamaan hankkeen kautta oikeaa pakohuonepeliä Joensuun huonepakopeleihin. Mukaamme tuli 6 opiskelijaa Luovilta. Jakauduimme kahteen huoneeseen, kukin siihen, minkä tarina oli kiinnostavin. Menemällä kokeilemaan oikeaa huonepakopeliä, saimme paljon inspiraatiota oman pakopelin rakentamiseen. Myös nuoret olivat hyvin innoissaan tästä mahdollisuudesta ja jakoivat mielellään ideoita meidän peliä varten. Lopuksi kävimme syömässä Amarillossa yhdessä ja keskustelimme pakohuonepelistä kokemuksena ja tutustuimme paremmin toisiimme. Lopuksi lupasimme, että kutsumme heidät testaamaan peliämme, kun se valmistuu.

Harjoitteluumme mahtui useita pienempiä projekteja sekä yksilöasiakkaita, mikä välillä hankaloitti pelin suunnittelua ja valmistelua. Saimme kuitenkin valmisteltua peliä odotettua enemmän, mikä oli positiivinen yllätys yhteyshenkilöille, ketkä ovat olleet tukemassa ja neuvomassa projektin varrella. Saimme kuitenkin pääsääntöisesti itse olla päättämässä peliin liittyvistä asioista ja tehdä hankintoja vapaasti peliä varten. Suunnitteluvaiheessa olimme muutamaan otteeseen yhteydessä pelin tarinaan liittyen.

Tavoitteenamme oli saada peli testausvaiheeseen harjoittelumme loppuun mennessä, tässä onnistuen. Pääsimme testaamaan peliä ensimmäisen kerran harjoittelumme viimeisellä viikolla. Ensimmäisen testin kohderyhmänä oli Voimalan opiskelijaryhmä. Ensimmäisessä testissä peli oli muutamia yksityiskohtia vaille valmis. Annoimme opiskelijoille 45 minuuttia peliaikaa ja lisäksi viisi vihjettä. Opiskelijat suoriutuivat huoneesta 40 minuutissa käytettyään kaikki sallitut vihjeet. Olimme positiivisesti yllättyneitä, miten hyvin peli toimi käytännössä heti ensimmäisellä kerralla.

Toisen testin suoritimme myöhemmin samalla viikolla ja testaamaan samat Luovin opiskelijat, jotka olivat pelaamassa kanssamme pakohuonepeliä. Kutsuimme heidät koululle pelaamaan pakohuonepeliä. Tälle testauskerralle hioimme pelin yksityiskohdat valmiiksi ja korjasimme pienet virheet viimekerralta. Opiskelijat suoriutuivat huoneesta reilussa 30 minuutissa kaikkien vihjeiden jälkeen. Kyselimme pelin jälkeen palautetta, mikä oli hyvin positiivista. Saimme Luovin opiskelijoilta kouluarvosanan 8,5, mistä olimme todella otettuja.

Nyt meidän harjoittelu on loppumaisillaan ja on aika antaa projektimme eteenpäin seuraaville opiskelijoille. Seuraavien opiskelijoiden tehtävänä on luultavasti suunnitella pakopelistä audioversio, mikä on kasvattanut suosiotaan varsinkin korona-aikana. Huhu kertoo, että pakohuonepelien rakentelu jatkuu meidän osalta tulevaisuudessakin, vain aika sen näyttää.

Terveisin,
sairaanhoitajaopiskelijat Antti, Jere, Sanna & Katja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *