Hymy maskin alla

Moi!

Olen kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija ja suoritin Voimalassa ikäosaamisen harjoittelun syksyllä 2020. Koronaviruspandemian vuoksi meitä ohjeistettiin käyttämään kaikissa asiakastilanteissa joko kasvomaskia tai läpinäkyvää visiiriä. Itse käytin suun ja nenän peittävää maskia, koska kertakäyttöisyytensä ansiosta koin sen helpommaksi ottaa mukaan esimerkiksi kotikäynneille. Visiirin hyötyihin taas kuuluu ehdottomasti se, että se ei peitä kasvoja, mutta miinuspuolena koin äänen ”kaikumisen” visiirin sisällä. Lisäksi visiiri täytyy muistaa desinfioida jokaisen käyttökerran jälkeen.

Harjoittelun aikana tapasin paljon asiakkaita, lähinnä iäkkäämpiä, joista moni tuntui harmittelevan sitä, kun he eivät näe kasvojamme maskin takaa. Toki he ymmärsivät tilanteen ja sen, miksi me käytämme maskeja. Ohjaustilanteet ja keskustelut eivät asiakkaiden mielestä tunnu niin henkilökohtaisilta, ja ilmeet jäävät kokonaan piiloon. Monet myös kertoivat, että jos ohjauksessa jokin asia jäisi kuulematta, he yrittäisivät lukea sen ohjaajan huulilta. Mutta nyt, kun meillä on maskit naamalla, ei sekään onnistu. Maskit siis hankaloittavat puheen kuulemista ja lisäksi piilottavat osan ohjaajan persoonasta.

Itseänikin harmitti se, etteivät asiakkaat näe kasvojamme kokonaan, koska ilmeet ovat suuri osa ihmisten välistä vuorovaikutusta. Usein ilmeet kertovat enemmän kuin sanat, ja niistä voi huomata esimerkiksi hyväntuulisuuden, hyväksynnän tai luottamuksen. Pienikin hymy voi tuoda paljon iloa asiakkaan päivään. Vaikka tässä nykytilanteessa maskit peittävätkin hymymme, ilahduin kuullessani erään asiakkaan kertovan hymyn näkyvän myös silmistä.

 

Katriina, terveydenhoitajaopiskelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *