Ikäosaamisen kehittämisen ja johtamisen opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa

Mervi Lätti, Tuula Kukkonen, Liisa Suhonen, Marjut Arola

Siinä missä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä vahvistuvat jo nyt erilaiset sähköiset palvelut, teknologian hyödyntäminen ja robotiikka, niin myös aikuiskoulutuksessa korostuu tarve joustaviin opiskelumahdollisuuksiin. Avoimessa ammattikorkeakoulussa järjestettävät verkko- opinnot ovat sujuva tapa kehittää ja täydentää omaa osaamista. Verkko-opinnot tuovat opiskelun kaikkien ulottuville, riippumatta aikuisopiskelijan asuinpaikasta ja koulutuksen järjestäjän fyysisestä sijainnista. Esimerkiksi syksyllä 2017 välimatka Karelia-ammattikorkeakoulusta kaukaisimpaan avoimen AMK:n opiskelijaan Edmontoniin oli  6718 km!

Ikääntyvän yhteiskunnan, ikäihmisten palvelujen ja vanhustyön kehittämiseen saa uusia eväitä ja välineitä avoimessa ammattikorkeakoulussa järjestettävillä opinnoilla. Verkko-opintoina toteutettava opintokokonaisuus Näkökulmia ikäosaamiseen sisältää kolme opintojaksoa:

  • Ikäystävällinen yhteiskunta (5 op),
  • Laaja-alainen kuntoutus (5 op) ja
  • Ikämoninaisuuden johtaminen (5 op).

Opintojaksot voi opiskella myös yksitellen, mutta yhtä kaikki tavoitteena on avata uusia näkökulmia ikääntymisen kysymyksiin ja vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia tarkastella ikääntymistä voimavaroista ja mahdollisuuksista käsin.

Opinnot ovat osa Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK) -tutkintoa, ja ne hyväksi luetaan osaksi tutkintoa, jos opiskelija siihen myöhemmin hakeutuu ja edellyttäen, että hänellä on ylempään ammattikorkeakoulututkintoon vaadittava hakukelpoisuus.

Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK): uudistettu toteutustapa

Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK) -koulutuksen toteutustavan uudistaminen aloitettiin syksyllä 2017. Koulutusta on toteutettu vuodesta 2015 alkaen, aluksi Ikäosaaminen (YAMK) -nimellä.

Syksystä 2018 alkaen opinnot on mahdollista suorittaa kokonaan etäopiskeluna. Tämä mahdollistaa entistäkin paremman mahdollisuuden yhdistää YAMK-opiskelu työhön ja muuhun elämään. Opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta, ja sitä tuetaan virtuaalipedagogiikan keinoin.

Koulutuksessa säilytetään opiskelijoiden tärkeäksi kokema opiskelijaryhmän keskinäinen oppiminen ja tuki. Uudet verkko-opiskelujärjestelmät mahdollistavat ryhmätyöskentelyn ja vuorovaikutuksen myös silloin, kun opiskelijat sijaitsevat eri paikkakunnilla.

Ikäosaamisen YAMK-opinnoissa on jo saatu hyviä kokemuksia verkko-opiskelusta. Esimerkiksi vapaasti valittavissa opinnoissa tarjottava Ikämoninaisuuden johtaminen –opintojakso toteutetaan täysin verkko-opintoina.

Uusittu opetussuunnitelma mahdollistaa myös sen, että opiskelija voi valita opintoja entistä laajemmin oman kiinnostuksensa ja urakehityksensä mukaan. Suuntaavissa opinnoissa (20 op) opiskelija voi suuntautua joko johtamiseen ja esimiestehtäviin, kehittämis- ja asiantuntijatyöhön tai yrittäjyyteen.

Rohkaisevia kokemuksia opintojakson verkkototeutuksesta

Ikääntymisen tematiikkaan liittyvän YAMK-opetuksen etätoteutusten kehittämisessä edistyksellisin opintojakso on ollut Ikämoninaisuuden johtaminen –opintojakso. Se on täysin verkko-opiskeluun perustuva opintojakso, johon on rakennettu opiskelijan etenemisen mukaan avautuva oppimisprosessi.

Ikämoninaisuuden johtaminen –opintojakso (5 op) järjestettiin ensimmäisen kerran kevätlukukaudella 2016. Sitä on vuoden 2017 loppuun mennessä toteutettu kuusi kertaa. Opintojaksoa tarjotaan avoimen amk:n lisäksi täydentävinä opintoina kaikille Karelia-amk:n ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijoille. Opiskelijoita on ollut runsaasti hyvin eri puolilta Suomea ja yhteiskunnan eri alueilta. Kukin opintojaksototeutus on mahdollista suorittaa verkkoavusteisesti opiskelijan omaan tahtiin 3-4 kuukauden kuluessa.

Opintojakson sisällöissä tarkastellaan ikämoninaisuutta osana työelämän moninaisuutta, ikämoninaisuustekijöitä (ikä, työura ja sukupolvi), ikämoninaisuutta työhyvinvoinnin ja osaamisen näkökulmasta sekä työelämän kehittämisen voimavarana. Lisäksi käsitellään ikämoninaisuuden johtamista yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasolla sekä esitellään johtamisen hyviä käytänteitä.

Opiskelijat etenevät opintojaksolla omaan tahtiinsa osaamistaan reflektoiden. He soveltavat oppimaansa opintojakson lopulla toteuttaen käytännön toimenpiteitä (usein työpajan tms.) jonkin työyhteisön ikämoninaisuuden kehittämiseksi. Näistä toimenpiteistä he kirjoittavat artikkelin, jonka perusteella arvioidaan, voidaanko opintojakso hyväksyä.

Opintojaksopalaute on ollut kauttaaltaan erittäin hyvää. Opiskelijat ovat kokeneet toteutuksen monipuolisena ja mielenkiintoisena. He kertovat opintojakson laajentaneen heidän käsitystään työelämän ikämoninaisuudesta ja saaneensa opintojaksolta konkreettisia välineitä omaan työhönsä. Seuraavat kaksi suoraa lainausta opintojaksopalautteesta valottavat opiskelijoiden näkemyksiä.

Opintojakso oli mielestäni rakennettu hyvin… Sain uutta ja monipuolista tietoa aiheeseen liittyen. Myös kiinnostukseni heräsi entistä enemmän ikämoninaisuuden johtamiseen, sillä aihe on erittäin ajankohtainen omaa organisaatiotani ajatellen. Asenteeni ikämoninaisuutta kohtaan myös avartui, käsite on laajempi mitä mielsin sen aluksi. Koen, että olen saavuttanut lisää taitoja opintojakson aikana, aihealuetta on päässyt käsittelemään eri sisältöalueilla ja sen lisäksi käytännön kehittämistehtävä sekä artikkelin kirjoittaminen syvensi aihealueen osaamista.

 Verkkokurssityöskentelyyn varsin tanakka tutustuminen aiheen kautta. Erinomaisia lähteitä oli tarjottu luettavaksi ja tutustuttavaksi. Osa oli sellaisia, että oikein odotti mitä seuraavaksi tulee. Tykkään linkeistä, jossa on luennoitsija tai kuten tältä kurssilta löytyi kahden hengen keskustelu linkkejä; ne olivat kiva piristys lukemisen lomassa. Materiaalia oli riittävästi ja jäi jatkotyöstettäväksi myös vielä materiaalia. Opintojakso antoi hyviä valmiuksia.

Ikämoninaisuuden johtaminen –opintojakso sisältyy Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK) -koulutuksen valinnaisiin opintoihin.

Opintoja tarjolla jo vuoden 2018 alussa

Ikäosaamisen opiskelun voi aloittaa avoimessa ammattikorkeakoulussa jo vuoden 2018 alussa. Verkko-opintoina toteutettava opintokokonaisuus Näkökulmia ikäosaamiseen sisältää kolme opintojaksoa:

  • Ikäystävällinen yhteiskunta (5 op),
  • Laaja-alainen kuntoutus (5 op) ja
  • Ikämoninaisuuden johtaminen (5 op).

Opintokokonaisuuden opinnot soveltuvat ikääntyneiden palvelujen ja vanhustyön kehittämisestä kiinnostuneille sekä henkilöille, joiden tavoitteena on hakeutua opiskelemaan Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK) -tutkintoa.

Opinnot alkavat helmikuussa ja ilmoittautuminen opintoihin on 15.1.2018 mennessä.

Lisätietoja avoimen amk:n opinnoista: www.karelia.fi/avoinamk

Lisätietoja YAMK-opinnoista:
http://www.karelia.fi/fi/koulutus/ylemmat-amk-tutkinnot/ikaosaamisen-kehittaminen-ja-johtaminen
Tuula Kukkonen, tuula.kukkonen@karelia.fi, 050 467 5923
Tutustu myös koulutuksen blogiin: http://www.karelia.fi/blogit/ikaosaamisen-yamk/

 

Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tuula Kukkonen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Liisa Suhonen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Marjut Arola,  yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu