Opintomatka: DIHYTE-hanke, Kuhmossa 24.08.2017

Yleistä vierailusta

Isäntänä DIHYTE-hankkeesta Timo Pekkonen
Vierailuun osallistujat: Tomi Tikkanen, Jaana Nykänen, Tuula Kiviniemi, Soili Särmä, Saija Virkki, Heli Jääskeläinen ja Päivi Sihvo

Opintomatkalle osallistujat. Kuva: Saija Virkki

Vierailukohteet: Kuhmon terveysaseman lähipiste, Kuhmon apteekin etäpiste ja kotihoidon kuva-puhelin palvelu.

Perustiedot vierailukohteesta: Kuhmo 8626 as. Väestötiheys on 1,79 asukasta/km². Kainuun sote tuottaa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut seitsemälle kunnalle: Hyrynsalmi, Kuhmo, Kajaani, Paltamo, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi. Puolangan kunta on Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän osajäsen. Kainuun sote on maakunnan suurin työnantaja ja siellä työskentelee 3 700 työntekijää. Kainuu on edelläkävijä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalvelujen integraatiossa.

DiHyte-hankkeessa on kokeiltu erilaisia digitaalisia palveluja.

Etähyvinvointipisteet apteekeissa Kajaanissa, Kuhmossa ja Paltamossa

Kainuun apteekkien asiakkaille toteutettiin kysely siitä, minkälainen valmius heillä olisi etäpisteiden käyttöön. Ensin asiakkailla oli ollut epäluuloisuutta siitä osaako käyttää laitteita ja palveluja, mutta kun apteekin henkilökunta sitoutui auttamaan asiassa, niin valmius käyttää etäpistettä kasvoi. Muutama asiakkaan ohjaukseen sitoutunut työntekijä apteekeista on koulutettu asiakkaan tukemiseen laitteiden käytössä. Etähyvinvointipiste on rakennettu apteekin tiloihin erilliseksi tilaksi. Etähyvinvointipisteellä asiakas voi varata ajan yksityiselle lääkäriasemalle ja Kainuun soten terveysaseman lääkäriin. Lisäksi asiakkaalla on jatkossa mahdollisuus olla yhteydessä Kelaa:n ja TE-palveluihin sekä Kajaanin maistraattiin. Käytössä etäpisteillä on Arctic Connectin tekniikka joka jo oli kansanterveyshoitajien käytössä kuudella eri terveysasemalla. Tämä mahdollisti tutun tekniikan kautta matalan kynnyksen hoitajille tarjota etävastaanottoa apteekin asiakkaille. Rinnalla sisäisessä käytössä ammattilaisilla on Lync. Ajanvaraus etävastaanotoille tapahtuu DIHYTE-hankkeessa toteutetun ajanvarauksen kautta. Etäpisteeltä löytyy bluetoothilla varustetut Polarin vaaka ja Beurerin verenpainemittari joista mittaustulos siirtyy näytölle asiakkaan ja etävastaanottoa pitävän ammattilaisen nähtäville.

Etähyvinvointipiste

Apteekeilla on huoneita tai ”koppeja” DIHYTE-ilmeellä. Etäyhteyttä testataan aamuisin kuva- ja ääniyhteydellä Rovaniemen torille paikallisradion kuuluvuudella. Lähipisteille oli toivottu myös Kelain-mahdollisuutta joka lisätty kesälääkäreiden käyttöön. Tila on samassa tilassa jossa sairaanhoitajan vastaanotto tai muuten apteekin henkilökunnan lähietäisyydellä.

Lähipisteet terveysasemilla

Lähipisteitä on tehty terveysasemille niin, että avustava henkilökunta on lähipistettä käyttävän asiakkaan käytettävissä helposti. Mm. Suomussalmella keikkalääkäreiden päivällä tyhjillään oleva lepohuone on lähipiste päiväaikaan. Terveysasemien etäpisteillä asioi hoitosuhteessa oleva asiakas esim. puhe- tai ravitsemusterapeutin, velkaneuvonnan tai muun ammattilaisen kanssa etäyhteydessä. Ajanvaraus on toteutettu Outlookilla (tila ja ammattilainen). Toimistosihteeri käy avaamassa yhteyden ja toimii tukena, tämä asiakkaalle hyvin tiedotettu pisteellä. Toisaalta henkilökunta on todennut, etteivät asiakkaat juuri tarvitse apua, sillä ohjeet ovat hyvät ja käyttöliittymä yksinkertainen. Toimintaperiaate perustuu Valtiovarainministeriön Auta-hankkeen pohjaan: kahdella näpäytysaskeleella pääsee virtuaaliseen odotusaulaan. Sama ammattilaisella: linkki joka vie suoraan virtuaaliaulaan. Asiakaspalaute kysytään aina kontaktin jälkeen ja palaute ollut positiivista.

Kuva: Saija Virkki

Omamittaaminen

  • Diasend purkulaite purkaa asiakkaan verensokerimittarin mittaustulokset asiakkaan ja hoitajan tarkasteltavaksi.
  • Lasten poli käyttää omassa pilvessä ja kotikäyttöistä versiota ovat alkaneet kokeilla.
  • Diasendin testiaika 3kktta on ilmainen. Sillä ei kuitenkaan toistaiseksi ole yhteyttä Kelan PHR:ään.
  • Lähipisteellä tai omahoitopisteellä asiakas voi purkaa verensokerimittarinsa. Tähän voidaan yhdistää etävastanotto, mutta siihen diabeteshoitajat eivät vielä ole lähteneet, vaan toteuttavat puhelinvastaanottoa.
  • Pilvestä mittaustulosten identifiointi tapahtuu mittarin numeroon liittyvän tunnistami-sen kautta, henkilötunnus ei siirry.

Haavanhoitosovellus

Commit_Mobile_App –sovellus, joka oli jo hankittu Kainuun soteen, muttei ollut lähtenyt käytäntöön joten hanke järjesti käyttöönottokoulutus 50 työntekijälle ja yksityisille hoivan tarjoajille. Toistaiseksi ilmainen sovellus! Oma ICT-tuki koulutti henkilöstön ja samassa yhteydessä järjestettiin haavan-hoitokoulutus ja koulutus siitä miten kuvataan riittävän informatiivisia kuvia. Kuvan saa saman tien lääkärille näkyviin kentältä. Potilastietojärjestelmä Efficassa on linkki kuvatiedostoon ja lääkäri näkee kuvan. Konsultaatio kuvasta tapahtuu konsultaatiokäytäntöjen mukaisesti. Käyttäjistä riippuen sovellusta käytetään joko mobiililaitteella tai kameralla joka on kytketty tietokoneeseen. Jokaisessa käyttökohteessa on yhteyshenkilö jolle ilmoitettiin mm. palvelimen toimimattomuudesta ja heidän kauttaan kerättiin palaute.

Kentällä kirjaaminen

Kotihoidon työntekijöille on hankittu kannettavia tietokoneita, jolloin kotihoidon työntekijä voi kirjata yhdessä potilaan/asiakkaan kanssa tiedot jo käynnin yhteydessä potilastietojärjestelmään. Kannet-tava mahdollistaa myös lääkärin etävastaanottoon Lyncin kautta, mutta tätä ei ole vielä hyödynnetty. Kentällä kirjaaminen hyödyttää ajallisesti; toimistoaikaa ei enää tarvita erikseen ja työaikaa siirtyy välittömään asiakkaan kohtaamiseen. Kustannus ero kuukaudessa kannettavan ja kiinteän päätteen välillä on 6€ ja työajallisesti 2h/pvä. Mobiililiittymää Efficaan ei vielä ole, mutta toisaalta pitkän tekstin kirjoittaminen mobiilisti on haastavaa ja lyhyt kirjaaminen Hilkka järjestelmään lähi-hoitajilla on mahdollista. Efficaa käyttävät sairaanhoitajat.

Virtuaalinen kotihoito

Palvelu toteuttamiseen valittiin Kuntaliiton kilpailuttama VideoVisit. Ennen palvelun aloittamista suoritettiin kotihoidon asiakkaiden profilointia jolloin kartoitettiin kenelle palvelua voisi tarjota. Esim. lääkemuistutuskäytössä, asiakas ei voi olla lääkevastainen. Kotihoidon yksikön esitellessä yhteyttä yhteen asiakkaaseen asiakas kertoi olevansa tyytyväinen palveluun ja sen myötä kaksi kotihoidon käyntiä oli jäänyt asiakkaalta pois. Hän oli käyttänyt palvelua kolme kuukautta ja onnistunut käytössä ongelmitta. Yhteydenotto on aina yksisuuntaista; operaattori l. hoitaja on asiakkaaseen yhteydessä. Sen lisäksi asiakas voi avata yhteyden ”kahvilaan”, jossa voi keskustella kuvapuhelinyhteydessä muiden käyttäjien kanssa. VideoVisitiä käyttävien asiakkaiden kanssa on tehty sopimus siitä, minkälaista palvelua asiakkaalle tuotetaan ja että pakotettu (automaattinen) yhteydenotto on mahdollista. VideoVisitiin liittyy valtakunnallinen Kuntaliiton asiakastyöryhmä, joka koostuu sitä käyttävien kuntien edustajista. VideoVisitin käyttäjien kesken voidaan jakaa sisältöjä eri toimijoiden kanssa. Sisällön tuotannossa ei vielä ole mukana oppilaitoksia Kainuussa, mutta tänä syksynä fysioterapeuteille sisällön tuotannosta on tulossa koulutusta ja seurakunta sekä muistiyhdistys ovat myös ilmaisseet halunsa sisällön tuottoon.

Yhteistyöyritysten kanssa

Marevan sovellusta on lähdetty kehittämään Collapickin –yrityksen kanssa. Kehitettävä sovellus toimii ammattilaisen tukena Marevan määritykseen.

Kirjoittajat
Päivi Sihvo ja Heli Jääskeläinen

Yksi vastaus artikkeliin “Opintomatka: DIHYTE-hanke, Kuhmossa 24.08.2017”

Kommentit on suljettu.